هر کاری راه و روش خودش را دارد. هرمسیری هم وسایل و احتیاجات خاص خود را می خواهد. کوله پشتی کوهنوردی یکی از آن تجهیزات مهم است که هر کوهنوردی اهمیت آن را در کوه می داند. همان طور که لپ تاپ کیف و کوله پشتی مخصوص به خود را می خواهد، کوهنوردی هم باید کوله پشتی مخصوص به خود را داشته باشد. نه تنها کوهنوردی بلکه بقیه ی فعالیت ها و ورزش های خاص مثل صخره نوردی و یخ نوردی یا طبیعت گردی و غیره، کوله پشتی مخصوص به خود را دارند.
کوله پشتی های کوهنوردی در اندازه ها و طرح ها و قیمت های متنوعی ارائه می شوند. نمونه های داخلی و خارجی متعددی دارند. در هنگام انتخاب باید دقت لازم را به خرج بدهید و گرنه گیج و سردرگم می شوید. استاندارد بودن یک کوله پشتی کوهنوردی خیلی مهم است. این استاندارد بودن یک سری شاخصه هایی دارد که باید آنها را مد نظر قرار دهیم و سپس اقدام به خرید کنیم.

مورد مهم در کوهنوردی این است که نمیتوان برای برداشتن یکسری از وسایل دم دستی در مسیر هر بار به کوله پشتی رجوع کرد اینجاست که کیف کمری به کمک مان می آید تا وسایل کوچک و ضروری را دم دستمان قرار دهیم و خرید کیف کمری انتخاب مناسبی در این شرایت میباشد

مهمترین شاخصه های یک کوله پشتی کوهنوردی

در انتخاب یک کوله پشتی کوهنوردی مناسب باید به یک سری نکات و شاخصه ها دقت کنید. مدل های مخصوص برای این کار مانند خیلی از کیف های دیگر زنانه و مردانه دارد. به طور قطع کوله ها برای خانم ها حجم کمتر و وزن پایین تری نسبت به مدل های مردانه دارد. خانم ها به دلیل داشتن جثه ی ریزتر و کوچک تر باید از کوله هایی برای این کار استفاده کنند که کشیده تر باشد و تا روی لگن آنها بیاید. این نوع کوله پشتی فشار کمتری در هنگام کوهنوردی به کمر و ستون فقرات خانم ها وارد می کند. در کل می توانیم چند شاخص مهم و کلیدی را برای آن ها در نظر بگیریم که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

حجم و ظرفیت:

کوله پشتی های کوهنوردی ظرفیت های متفاوتی دارند. معیاری که برای تعیین حجم آن مورد استفاده قرار می گیرد به طور معمول، لیتر یا اینچ مکعب می باشد. کوله هایی که اصطلاحا به آنها (BACKPACK) نیز می گویند، هر کدام دارای لیتر مشخصی هستند. بسته به میزان وسایل و طول سفر این حجم متفاوت است. در جدول زیر میزان طول سفر و وسایل با توجه به حجم مناسب ذکر شده است:

ردیف طول ماندن در کوه حجم مناسب
1 یک شب کمتر از 30 لیتر
2 یک تا 3 شب 30 تا 50 لیتر
3 3 تا 5 شب 50 تا 80 لیتر
4 بیشتر از 5 شب 80 تا 110 لیتر

همان طور که می بینید از یک تا سه شب ماندن در کوه، حجم پایینی از یک کوله پشتی را اشغال می کند پس باید کوله پشتی کوهنوردی کوچک انتخاب کنید. اما مثلا اگر بخواهید بیشتر از 3 شب در کوه بمانید، مهمترین چیزی که باید همراه داشته باشید غذا و مواد خوراکی است. پس حجم بالاتری را باید انتخاب کنید.
در استفاده از آن ها با حجم مناسب نباید فراموش کنید که آناتومی و فیزیک بدنی شما نقش مهمی در این انتخاب ایفا می کند. دانستن طول نیم تنه و طول لگن به شما کمک می کند تا بفهمید آناتومی بدن تان در چه وضعیتی قرار دارد تا بتوانید بهترین کوله پشتی را انتخاب کنید.

جنسیت کوهنورد

همانطور که در بالا ذکر شد، کوله پشتی کوهنوردی بستگی به جنسیت استفاده کننده دارد. اصولا مردها به دلیل آناتومی قوی و بزرگتر مشکلی در حمل آن با جثه های بزرگ و حجم بالا ندارند اما خانم ها برعکس هستند. گرچه مردان با جثه ی کوچک هم باید در انتخاب  دقت لازم را به خرج بدهند. برای همین لازم است طول نیم تنه ی خود را بدانید. البته برخی از کوله ها بصورت  (UNISEX) تولید می شوند که قابلیت تنظیم دارند و هم آقایان و هم خانم ها می توانند به راحتی مورد استفاده قرار دهند.

نوع فعالیت یا برنامه

کوله پشتی کوهنوردی حرفه ای رنگ نارنجی | راهنمایی انتخاب کوله پشتی کوهنوردی | فروشگاه تنسر

اینکه قرار است کوله پشتی کوهنوردی را چه زمانی و در کجا استفاده کنید حائز اهمیت است. گاهی وقت ها شما قصد بالا رفتن از کوهی را دارید که زیاد طولانی نیست و می خواهید یک یا چند شب را در آنجا سپری کنید.خب در این مواقع بسته به حجم وسایلتان باید کوله پشتی مناسبی را از نظر اینچ مکعب انتخاب کنید و با خود حمل کنید. اما گاهی وقت ها شما قصد کوهنوردی دارید ولی ممکن است روی کوه مجبور شوید مسافتی را هم صخره نوردی کنید. در این موقع گزینه مناسب تری نیاز دارید که به تجهیزات مورد نیاز شما نیز مجهز باشد. این ها کمی نسبت به مورد قبلی باریک تر هستند و میتوانید به راحتی از لا به لای صخره ها عبور کنید.اگر قصد کوه نوردی در زمستان و برف و بوران  را دارید و یا هوس کردید یخ نوردی کنید کوله پشتی شما باید از نوع خاصی باشد که برای کوهنوردی در زمستان یا یخ نوردی طراحی شده است.

طراحی و ساختار کوله پشتی

کوله پشتی ها از نظر ساختار داخلی و خارجی انواع مختلفی دارند. آن ها های فریم دار و بدون فریم. فریم یا اسکلت بندی، ساختاری است که به حفظ انسجام کوله  بسیار کمک می کند. البته در کوهنوردی می توان از مدل های بدون فریم هم استفاده کرد ولی این کوله پشتی ها بیشتر مخصوص پیاده روی در دشت ها و دامنه ی کوه ها می باشد. این کوله ها کمی ارزان تر هستند و قابلیت انعطاف بالایی دارند.ساختار پشت آن ها به گونه ای طراحی می شوند که جریان هوا بین کمر و کوله پشتی در حال رفت و آمد باشد تا عرق های کوهنورد خشک شود ویا جذب الیاف پشت آن شود تا کوهنورد را اذیت نکند.

اجزای کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی های مناسب دارای یک سری تجهیزات هستند که می توانند کوهنوردی را راحت تر کنند. مثلا داشتن اسکلت داخلی می تواند استحکام خوبی به شما بدهد و تحمل وزن اسباب و وسایل سنگین داخل آن را برای شما راحت کند. کمربند کمری و قفسه ی سینه هم جزئی از اجزای مهم و ضروری آن به حساب می آید. مخزن آب یکی از مهمترین قسمت های دیگر آن است. اگر قبل از کوه پیمایی درون آن آب بریزید و یک نی در آن قرار دهید تا به راحتی بتوانید موقع تشنگی بدون اینکه قمقمه ی آب از کوله پشتی بیرون آورید، آب بخورید، دیگر نیازی به حمل جداگانه ی ظرف آب ندارید. همچنین جیب های مناسب و خوب که به کار هر کوهنوردی  می آید نیز باید به اندازه ی کافی روی آن تعبیه شده باشد.
شما می توانید با مراجعه به سایت تنسر انواع کیف، کاور تبلت و کوله پشتی با کیفیت را مشاهده کنید و می توانید اطلاعات کاملی از هر محصول را مطالعه نمایید.
برای خرید کوله پشتی کلیک نمایید.

  • فروشگاه کیف تنسر
  • 1399/05/30
  • 1956 بازدید
بستن
مقایسه
شروع مکالمه در واتس آپ