وقتی آخر هفته همراه با خانواده به گردش و تفریح در دامن طبیعت  می روید شاید هوس  کنید از یک کوه یا تپه بالا بروید، پس داشتن تجهیزات دم دستی مثل پتو، زیرانداز، یک ناهار ساده و وسایل شخصی، برای شما در اولویت قرار دارد . شما نیز مطمعنا این وسایل را با خود می برید. اما تا حالا فکر کرده اید که یک  کوهنوردی به سبک حرفه ای، چه تجهیزات مهمی نیاز دارد؟ آیا می توان با بردن یک کیف و کوله پشتی ساده یا یک ساک دستی معمولی ، دل به کوه زد و کوهنوردی کرد؟

ما در این مقاله سعی کرده ایم توضیح دهیم که چه تجهیزاتی برای کوهنوردی مهم و ضروری است و مخصوصا در مورد اهمیت و ضرورت خرید کوله پشتی در کوه پیمایی و کوهنوردی مطالب مفید و کاربردی برای شما ارائه کنیم.

برای کوه پیمایی چه تجهیزاتی با خود ببریم؟

کوهنوردی ورزشی سخت و بسیار حساس می باشد. کسانی که این ورزش را به صورت حرفه ای انجام می دهند یا تجربه ی ماندن در کوه را دارند، خوب می دانند که اگر بدون تجهیزات کوهنوردی، راهی کوه بشوند ممکن است حتی به قیمت جانشان تمام بشود. پس باید به اندازه ی کافی تجهیزات این سفر را با خود به همراه داشته باشند.

به اختصار تجهیزاتی که برای این کار مورد نیاز است مورد بررسی قرار می دهیم:

کفش کوهنوردی:

کفش مناسب کوهنوردی | تجهیزات مهم و ضروری کوهنوردی چیست | فروشگاه کیف و کوله پشتی تنسر

برای کوهنوردی نیازمند  کفش های مخصوص و استوک دار با وزنی سبک ولی از جنسی محکم نیاز دارید. در اصل کفش های کوهنوردی با کفش ها و بوت های ساده خیلی فرق دارند. این کفش ها از جنس چرم یا پلاستیک هستند و لایه ی داخلی جدا شونده ای دارند که برای مواقعی که آب به داخل کفش وارد می شود می توان آن را درآورد و آب را خالی کرد.

طناب:

طناب از وسایل ضروری است. همیشه باید در هنگام کوهنوردی یا صخره نوردی، درون کوله پشتی کوهنوردی خود یک طناب محکم و مخصوص داشته باشیم.

کرامپون:

یک ماشین برای اینکه در روزهای برفی بتواند روی برف ها به راحتی حرکت کند و سر نخورد، نیازمند زنجیر چرخ است. کوهنورد هم باید به کفش های خود کرامپون ببندد تا بتواند روی برف و یخ راه برود.

کارابین:

این وسیله ی کوچک و فلزی به همراه طناب برای آویزان شدن از صخره در هنگام بالا رفتن و جلوگیری از سقوط  ناگهانی بسیار با اهمیت است. البته کاربردهای دیگری هم دارد مثلا برای آویزان کردن قمقمه ی آب به کوله پشتی کوهنوردی یا زمان هایی که قرار است با تعدادی کوهنورد، کوه پیمایی کنید و برف و بوران و مه مزاحم دید شما می باشد، می توان از این وسیله برای وصل کردن افراد به پشت سر هم استفاده کرد.

تبر یخ شکن:  

تبر یخ شکن مانند یک آچار فرانسه عمل می کند. اگر در کوهنوردی به جاهای صخره ای بر خورد کنید ، می توانید از آن برای حفظ تعادل خود در هنگام بالا رفتن استفاده کنید. البته این وسیله در کوه های یخی و برفی بیشتر کاربرد دارد. برای شکستن یخ یا هر چیز دیگر به کار می آید. حتی در صورت مواجه شدن  با حیوانات درنده و وحشی،  می توان از آن استفاده کرد. پس داشتن آن در کوله پشتی واجب است.

وسایل مورد نیازدیگری  برای این ورزش نیاز است که شامل لباس مناسب، دستکش، کلاه، چادر، کیسه خواب، قطب نما و غیره می باشد که موارد مهم آن ذکر شد. اما یکی از با اهمیت ترین تجهیزات ضروری و مورد نیاز کوهنوردی، کوله پشتی است.

اهمیت کوله پشتی در کوهنوردی:

کوله پشتی مناسب کوهنوردی | تجهیزات مهم و ضروری کوهنوردی چیست | فروشگاه کیف و کوله پشتی تنسر

یکی دیگر از موارد مهم در تجهیزات کوهنوردی، با اهمیت بودن یک کوله پشتی زمانی آشکار میگردد که بخواهید یک شبانه روز یا بیشتر، در کوه بمانید. اگر مسافتی که طی می کنید زیاد باشد مطمعنا نیازمند یک کوله پشتی پیشرفته و مجهز می باشید. کوله پشتی های کوهنوردی بسته به نوع فعالیتی که قرار است انجام بدهید، متفاوت است. اگر هدف شما از کوهنوردی ، صخره نوردی باشد، به یک کوله پشتی  باریک و بلند نیاز دارید چون دست های یک صخره نورد باید برای گرفتن صخره ها آزادی عمل بیشتری داشته باشد. به همین خاطر کوله پشتی سبک و باریک مورد نیاز است. اگربخواهید در دامنه ی کوه پیاده روی کنید باید کوله پشتی سبک و کم حجم حمل کنید.

اگرقصد ماندن در کوه را دارید، باید ببینید که قرار است چند شب را اقامت کنید.اگر یک شب باشد ، کوله پشتی شما با زمانی که چند شب باشد تفاوت خواهد داشت.

کوله پشتی انتخابی باید حجم و لیتر مناسب را داشته باشد. بهترین حجم پیشنهادی حجم 65 تا 70 لیتر است. اگر بخواهید چند شب را در کوه بمانید ، نیازمند وسایل و تجهیزات متعددی هستید. به همین خاطر باید کوله پشتی کوه پیمایی شما، دست کم، بالای 60 لیتر حجم داشته باشد تا در حمل وسایل دچار مشکل نشوید. همچنین خانم یا آقا بودن استفاده کننده خیلی مهم است. اندازه و حجم کوله پشتی برای آقایان کمی بیشتر می باشد که با توجه به نوع لگن و ستون فقرات مرد ها، مناسب است ولی کوله پشتی مخصوص به خانم ها، بیشترین فشار را روی لگن آنها وارد میکند تا برای حمل آن نیازمند قدرت و زور بیشتری نباشند.

یکی از ویژگی های کوله پشتی کوهنوردی، داشتن لایه های عرق گیر در پشت کوله پشتی است. اگر کوله پشتی به گونه ای طراحی شده باشد که در پشت آن قوس و خم کوچکی برای گردش هوا داشته باشد و پارچه ی بکار رفته در آن از نوع عرق گیر باشد، کوهنورد در هنگام راه رفتن خیس عرق نمی شود. همچنین ضد آب بودن کوله پشتی از آن دسته از  ویژگی های منحصر به فرد است که یک کوله پشتی را از دیگر کوله پشتی های ورزشی متمایز می کند. البته قیمت کوله پشتی های ضد آب خیلی بیشتر از نوع معمولی می باشد. تولید کنندگان داخلی، بر حسب نیاز مشتریان، سعی می کنند کوله های خود را باقیمت و کیفیت متفاوتی تولید کنند تا دست مصرف کننده برای خرید باز باشد اما بهتر است کوله پشتی انتخابی شما، دارای ویژگی های ذکر شده در بالا باشد یا حداقل بیشترین ویژگی ها و قابلیت ها را داشته باشد.

برای خرید کوله پشتی برای کوهنوردی ما مدل دنا را پیشنهاد میکنیم و خرید کوله پشتی دنا میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد

  • فروشگاه کیف تنسر
  • 1399/04/24
  • 1709 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
شروع مکالمه در واتس آپ