اکوله پشتی کوهنوردی یکی از آن تجهیزات مهم است که هر کوهنوردی اهمیت آن را در کوه میداند. همان طور که لپ تاپ کیف و کوله پشتی مخصوص به خود را می خواهد، کوهنوردی هم باید کوله پشتی مخصوص به خود را داشته باشد. نه تنها کوهنوردی بلکه بقیه ی فعالیت ها و ورزش های خاص مثل صخره نوردی و یخ نوردی یا طبیعت گردی و غیره، کوله پشتی مخصوص به خود را دارند.

کوله پشتی های کوهنوردی در اندازه ها و طرح ها و قیمت های متنوعی ارائه می شوند. نمونه های داخلی و خارجی متعددی دارند. در هنگام انتخاب باید دقت لازم را به خرج بدهید و گرنه گیج و سردرگم می شوید. استاندارد بودن یک کوله پشتی کوهنوردی خیلی مهم است. این استاندارد بودن یک سری شاخصه هایی دارد که باید آنها را مد نظر قرار دهیم و سپس اقدام به خرید کنیم.

انواع کوله پشتی کوهنوردی

کوهنوردی با صخره نوردی و یخ نوردی و حتی پیاده روی در کوهستان و جنگل، متفاوت است.

پس هر کدام از این فعالیت ها کوله پشتی خود را می طلبد. تازه هر کدام از آن ها دارای لیتر و حجم متفاوتی هستند.

کوله پشتی های کوهنوردی به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • کوله پشتی کوهنوردی حرفه ای
  • کوله پشتی صخره نوردی
  • کوله پشتی یخ نوردی و ورزش های زمستانی
  • کوله پشتی پیاده روی و کوه پیمایی
  • کوله پشتی دوچرخه سواری

مهمترین شاخصه های یک کوله پشتی کوهنوردی

در انتخاب یک کوله پشتی کوهنوردی مناسب باید به یک سری نکات و شاخصه ها دقت کنید. کوله پشتی کوهنوردی نیز مانند خیلی از کیف های دیگر زنانه و مردانه دارد. به طور قطع کوله پشتی های کوهنوردی برای خانم ها حجم کمتر و وزن پایین تری نسبت به مدل های مردانه دارد. خانم ها به دلیل داشتن جثه ی ریزتر و کوچکتر باید از کوله پشتی هایی برای کوهنوردی استفاده کنند که کشیده تر باشد و تا روی لگن آنها بیاید. این نوع کوله پشتی فشار کمتری در هنگام کوهنوردی به کمر و ستون فقرات خانم ها وارد می کند. در کل میتوانیم چند شاخص مهم و کلیدی را برای این کوله ها در نظر بگیریم که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

حجم و ظرفیت کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی های کوهنوردی ظرفیت های متفاوتی دارند. معیاری که برای تعیین حجم آن ها مورد استفاده قرار میگیرد به طور معمول، لیتر یا اینچ مکعب می باشد. کوله پشتی های کوهنوردی که اصطلاحا به آنها (BACKPACK) نیز میگویند، هر کدام دارای لیتر مشخصی هستند. بسته به میزان وسایل و طول سفر این حجم متفاوت است. در جدول زیر میزان طول سفر و وسایل با توجه به حجم مناسب ذکر شده است:

ردیف طول ماندن در کوه حجم مناسب
1-
یک شب : کمتر از 30 لیتر
2- یک تا 3 شب : 30 تا 50 لیتر
3-
3 تا 5 شب : 50 تا 80 لیتر
4- بیشتر از 5 شب : 80 تا 110 لیتر

همان طور که میبینید از یک تا سه شب ماندن در کوه، حجم پایینی از یک کوله پشتی را اشغال میکند پس باید کوله پشتی کوهنوردی کوچک انتخاب کنید. اما مثلا اگر بخواهید بیشتر از 3 شب در کوه بمانید، مهمترین چیزی که باید همراه داشته باشید غذا و مواد خوراکی است. پس حجم بالاتری را باید انتخاب کنید.

نکات مهم در مورد کوله پشتی کوهنوردی

در استفاده از کوله پشتی کوهنوردی با حجم مناسب نباید فراموش کنید که آناتومی و فیزیک بدنی شما نقش مهمی در این انتخاب ایفا می کند. دانستن طول نیم تنه و طول لگن به شما کمک میکند تا بفهمید آناتومی بدن تان در چه وضعیتی قرار دارد تا بتوانید بهترین کوله پشتی را انتخاب کنید.

جنسیت کوهنورد

همانطور که در بالا ذکر شد، کوله پشتی کوهنوردی بستگی به جنسیت استفاده کننده دارد. اصولا مردها به دلیل آناتومی قوی و بزرگتر مشکلی در حمل کوله پشتی کوهنوردی با جثه های بزرگ و حجم بالا ندارند اما خانم ها برعکس هستند. گرچه مردان با جثه ی کوچک هم باید در انتخاب کوله پشتی کوهنوردی دقت لازم را به خرج بدهند. برای همین لازم است طول نیم تنه ی خود را بدانید. البته برخی از کوله پشتی های کوهنوردی بصورت  (UNISEX) تولید می شوند که قابلیت تنظیم دارند و هم آقایان و هم خانم ها می توانند به راحتی مورد استفاده قرار دهند.

نوع فعالیت یا برنامه

اینکه قرار است کوله پشتی کوهنوردی را چه زمانی و در کجا استفاده کنید حائز اهمیت است.گاهی وقت ها شما قصد بالا رفتن از کوهی را دارید که زیاد طولانی نیست و میخواهید یک یا چند شب را در آنجا سپری کنید.خب در این مواقع بسته به حجم وسایلتان باید کوله پشتی مناسبی را از نظر اینچ مکعب انتخاب کنید و با خود حمل کنید. اما گاهی وقت ها شما قصد کوهنوردی دارید ولی ممکن است روی کوه مجبور شوید مسافتی را هم صخره نوردی کنید. در این موقع کوله پشتی مناسب تری نیاز دارید که به تجهیزات مورد نیاز شما نیز مجهز باشد.این کوله پشتی ها کمی نسبت به مورد قبلی باریک تر هستند و میتوانید به راحتی از لابلای صخره ها عبور کنید.اگر قصد کوه نوردی در زمستان و برف و بوران  را دارید و یا هوس کردید یخ نوردی کنید کوله پشتی شما باید از نوع خاصی باشد که برای کوهنوردی در زمستان یا یخ نوردی طراحی شده است.

طراحی و ساختار کوله پشتی

کوله پشتی ها از نظر ساختار داخلی و خارجی انواع مختلفی دارند. کوله پشتی های فریم دار و بدون فریم.فریم یا اسکلت بندی، ساختاری است که به حفظ انسجام این نوع کوله ها بسیار کمک می کند. البته در کوهنوردی می توان از کوله پشتی های بدون فریم هم استفاده کرد ولی این کوله پشتی ها بیشتر مخصوص پیاده روی در دشت ها و دامنه ی کوه ها می باشد. این کوله ها کمی ارزان تر هستند و قابلیت انعطاف بالایی دارند.ساختار پشت کوله پشتی های کوهنوردی به گونه ای طراحی می شوند که جریان هوا بین کمر و کوله پشتی در حال رفت و آمد باشد تا عرق های کوهنورد خشک شود ویا جذب الیاف پشت آن شود تا کوهنورد را اذیت نکند.

اجزای کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی های مناسب دارای یک سری تجهیزات هستند که می توانند کوهنوردی را راحت تر کنند. مثلا داشتن اسکلت داخلی میتواند استحکام خوبی به کوله ی کوهنوردی شما بدهد و تحمل وزن اسباب و وسایل سنگین داخل آن را برای شما راحت کند. کمربند کمری و قفسه ی سینه هم جزئی از اجزای مهم و ضروری یک کوله به حساب می آید. مخزن آب یکی از مهمترین قسمت های یک کوله ی کوهنوردی است. اگر قبل از کوه پیمایی درون آن آب بریزید و یک نی در آن قرار دهید تا به راحتی بتوانید موقع تشنگی بدون اینکه قمقمه ی آب از کوله پشتی بیرون آورید، آب بخورید، دیگر نیازی به حمل جداگانه ی ظرف آب ندارید. همچنین جیب های مناسب و خوب که به کار هر کوهنوردی  می آید نیز باید به اندازه ی کافی روی کوله پشتی کوهنوردی تعبیه شده باشد.

خرید کوله پشتی کوهنوردی

کلام آخر

فعالیت سختی همچون کوهنوردی باید با تجهیزات کامل صورت بگیرد تا مزه ی واقعی یک کوهنوردی را به ما بدهد و این کار تنها با داشتن تجهیزاتی همچون کوله پشتی کوهنوردی امکان پذیر است.

فروشگاه تنسربگ ( tancerbagsفروشگاهی اینترنتی تنسر است که در آن انواع کوله پشتی های کوهنوردی مناسب با سلیقه و بودجه ی شما قابل ارائه است. این فروشگاه پیشنهاد ما به شماست. اگر خواهان خرید کوله پشتی های با کیفیت و اورجینال هستید حتما به محصولات تنسربگ نگاهی بیندازید

  • فروشگاه کیف تنسر
  • 1399/05/23
  • 2671 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه
شروع مکالمه در واتس آپ